تفاوت فیلامنت ABS و PLA (مقایسه دو نوع از بهترین فیلامنت‌های بازار)2023

بازدید: 854 بازدید
تفاوت فیلامنت ABS و PLA

تفاوت فیلامنت ABS و PLA

 

فهرست مطالب

تفاوت فیلامنت ABS و PLA (مقایسه دو نوع از بهترین فیلامنت‌های بازار)

تفاوت فیلامنت ABS و PLA (بررسی کلی و اجمالی)

فیلامنت PLA مناسب تازه وارد‌ها

تفاوت ABS و PLA (دما)

اهمیت بررسی و شناخت تفاوت فیلامنت ABS و PLA

تکنولوژی فیلامنت‌های ABS&PLA

بررسی تفاوت‌های بین فیلامنت ABS و PLA

ویژگی‌‌های عمومی فیلامنت PLA

ویژگی‌های عمومی فیلامنت ABS

نتیجه گیری

کلام آخر

تفاوت فیلامنت ABS و PLA

تفاوت فیلامنت ABS و PLA

مقدمه:

مقایسه و بررسی تفاوت‌های موجود بین دو بازیگر مشهور حاضر در صحنه صنایع پرینترهای سه بعدی، مهم‌ترین تفاوت‌های

موجود بین پر مصرف‌ترین فیلامنت‌های بازار (فیلامنت ABS و فیلامنت PLA)، در این مطلب از سری مطالب کاربردی و تخصصی

بست فیلامنت با زبانی ساده و کاربر پسند به این موضوع مهم پرداخته‌ایم که فیلامنت ABS بهتر است یا PLA؟

وبسایت بست فیلامنت در کنار شما است تا با ارائه مطالبی در قالب راهنمای انتخاب بهینه و مناسب از طریف معرفی تفاوت

فیلامنت ABS و PLA، به شما در مقایسه و شناخت بهترین و مناسب‌ترین نوع فیلامنت بازار که حداکثر سازگاری را با توجه به

نیازهای موجود در زمینه کاریتان داشته باشد، یاری رساند. این مقاله به صورت کامل با بررسی تمامی ویژگی‌های متمایز در هر

یک از فیلامنت‌های ABS و PLA تهیه و منتشر شده است. توجه به جزئیات و تمامی  عوامل موثر بر میزان کیفیت خروجی، از

نکات مثبت و مزایای مهم این بررسی و مقایسه‌ی ویژه، محسوب می‌گردد.

کارشناسان بست فیلامنت با درک این نیاز در بین عزیزان فعال در صنعت پرینت سه بعدی، در جهت رسیدن به بهترین فیلامنت و

انتخابی مناسب بین دو عنوان مطرح بازار، با مقایسه تفاوت‌های موجود میان فیلامنتهای ABS و PLA، این نیاز مبرم را در قالب

مقاله‌ای بسیار کاربردی، تامین نموده است.

با مطالعه این مقاله بسیار کاربردی دیگر نیازی به جستجوهای مکرر و مداوم برای پیدا کردن و استفاده از بهترین فیلامنت

مناسب با شرایطتان ندارید. به راحتی با اختصاص چند دقیقه از وقتتان و همراهی ما تا انتهای این مطلب قادر خواهید بود مانند

یک متخصص با تجربه، تفاوت فیلامنت ABS و PLA را عامل اصلی انتخاب خود قرار داده و بهترین انتخابتان را در جهت رسیدن به

تجربه‌ی پرینتی صحیح و بی نقص داشته باشید.

تفاوت فیلامنت ABS و PLA (بررسی کلی و اجمالی)

به قطع می‌توان گفتريال که فیلامنت ABS از جایگاه بسیار ویژه‌ای در صنعت چاپ سه بعدی برخوردار است. چنین  جایگاهی بی‌ دلیل و بدون‌ هیچگونه پشتوانه‌ای به ABS اختصاص پیدا نکرده است. از مهم‌ترین موارد موثر آن می‌توان به برخورداری این فیلامنت از میزان استحکام و هماهنگی بالایش، نام برد و دلایل دستیابی ABS به چنین جایگاهی برشمرد.

ABS یکی از انواع فیلامنت‌هایی است که به دلیل برخورداری از مزایا و خواص مذکور، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در زمینه‌های خاص و موارد ویژه، شناخته شده است. به طور خاص می‌توان از زمینه‌های کاربردی‌ای نام برد که برای تولید و پردازش مدل‌های مورد نظرشان، نیاز به متریالی با میزان بالایی از مقاومت در برابر گرما و استحکام و انعطاف پذیری مناسبی دارند. از جمله: استفاده در صنعت خودرو سازی تا نمونه‌های اولیه از قطعات مختلف صنعتی.

اما نکته‌ای که در رابطه با بررسی تفاوت فیلامنت ABS و PLA وجود دارد و لازم است تا در این میان به آن توجه نمود، دمای بالایی است که فیلامنت  ABS در فرایند‌های مرتبط با چاپ به آن نیاز دارد. در واقع دمای بالا یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز بین این دو فیلامنت محسوب می‌شود.

در همین رابطه، گفتنی است برای دستیابی به تکنیک‌های صحیح و بی دردسر چاپ با فیلامنت ABS و داشتن مدلی بی نقص، استفاده از صفحه گرم یکی از الزامات اصلی محسوب می‌گردد. هنگامی که فیلامنت ABS را انتخاب نموده و تصمیم به اجرای طرح سه بعدی خود با کمک این نوع از رشته‌ها می‌گیرید، نیاز به صفحه‌ گرم کنی خواهید داشت که از مدل چاپ شده محافظت نموده و اجازه سرد شدن با سرعت بالا را به طرح شما ندهد.

در مقابل فیلامنت ABS، عنوان دیگری نیز توانسته توجه حاضرین در زمینه چاپ سه بعدی را به خود جلب کند. فیلامنت PLA یکی از ستاره‌های تازه وارد  این مجلس است که با سرعت به پیش رفته و توانسته تا کنون سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد.

دلایل زیادی در رابطه با استقابل بیشتر بازار و مصرف‌کنندگان از این نوع فیلامنت وجود دارد، اما شاید بتوان کاربر پسند بودن و سازگاری PLA با محیط زیست را که به دلیل تولید آن از مواد تجدید پذیر (نشاسته) حاصل شده است، از عمده دلایل استقبال گسترده از فیلامنت PLA دانست.

 

نشاسته ذرت، ماده اولیه‌ی ساخت فیلامنت PLA را تشکیل می‌دهد، این متریال طبیعی در دسته بندی مواد اولیه سازگار با محیط زیست قرار گرفته و یکی از منابع تجدید پذیر است. پس استفاده از این نوع فیلامنت نه تنها به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه می‌تواند قدمی هرچند کوچک در حمایت از کشاورزان برداشته و سهمی در تقویت اقتصاد نیز داشته باشد.

با وجود اینکه فیلامنت PLA برعکس فیلامنت ABS در هنگام پردازش و پرینت، از بو و دود نامطبوعی برخوردار نبوده و در عوض بوی خوش و دلپذیری نیز دارد، اما در زمینه استحکام و مقاومت باید گفت که از کیفیت فیلامنت ABS برخوردار نبوده و آن میزان استحکام را ندارد! اما این مساله باعث نشده تا مصرف کنندگان از تنوع رنگی و قابلیتی که PLA در اجرا و چاپ طرح‌هایی با جزئیات بالا دارد، چشم پوشی نمایند. بله! یکی دیگر از نمونه‌های تفاوت فیلامنت ABS و PLA، توانایی و دقتی است که PLA در چاپ طرح‌هایی با جزئیات بسیار ریز دارد.

فیلامنت PLA مناسب تازه وارد‌ها

در این قسمت از بررسی‌های مربوط به تفاوت فیلامنت ABS و PLA، با توجه به نکاتی که تا کنون خدمت شما عزیزان ذکر شد، عدم نیاز فیلامنت PLA به دمای بالا باعث شده تا انتخابی مناسب برای عزیزان تازه‌کار باشد. تازه کاران و کسانی که مدت زمان کوتاهی است به چاپ طرح‌های سه بعدی مشغول هستند، ممکن است از تکنیک‌های بسیار زیادی همچنان بی اطلاع باشند. به همین دلیل استفاده این عزیزان از فیلامنت PLA که احتمال خم شدگی آن بسیار کمتر از ABS است، برای این عزیزان انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

تفاوت ABS و PLA (دما)

مقاومت حرارتی بالایی که در فیلامنت ABS مشاهده می‌شود، یکی از مزایایی است که باعث تمایز قابل توجه این فیلامنت در مقایسه با دیگر فیلامنت‌ها شده است. این قابلیت برای اجرای طرح‌ها و نمونه‌‌های اولیه که نیاز به مقاومت بالا در برابر گرما دارند بسیار عالی است. همچنین قدرت پردازش پس از پرینت ABS، و استفاده از حمام استون و رسیدن به سطح صیقلی و براقی که دارد، یکی از نکات قابل توجه دیگر در میان تفاوت‌های فیلامنت ABS و PLA است.

در نقطه مقابل فیلامنت PLA را داریم که یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برای حفظ محیط زیست است و همچنین نیازی به دمای بالای پرینت ندارد. به همین دلیل تمامی پرینترهای سه بعدی قابلیت چاپ توسط رشته‌های PLA را دارند و محدودیتی از نظر دما و تنظیمات و بهینه سازی‌های مربوطه برای حفظ دمای بالا و کنترل روند خنک سازی سریع ندارد.

در نتیجه تفاوت فیلامنت ABS و PLA باعث شده تا فیلامنت PLA برای تولید طرح‌های سه بعدی جذاب‌تر با جزئیات بسیار بیشتر، بدون نیاز به پرداخت و پردازش‌های پس از چاپ، بسیار مناسب باشد.

اهمیت بررسی و شناخت تفاوت فیلامنت ABS و PLA

شاید برای بسیاری از عزیزان سوال باشد که چه دلیلی برای چنین بررسی دقیق و کاملی وجود دارد؟ چرا باید کاربران پرینتر‌های سه بعدی با چنین عمقی به مقایسه همه جانبه این دو نوع فیلامنت برای کشف تفاوت فیلامنت ABS و PLA، بپردازند؟ آیا صرفا اطلاع از کاربردهای هر یک برای انتخاب مناسب کافی نیست؟

در پاسخ به عزیزانی که چنین پرسش‌هایی دارند، باید عرض شود که شناخت و درک تمایز و تفاوت فیلامنت ABS و PLA از آنجا که به عنوان دو نوع از بهترین انواع فیلامنت شناخته شده و سهم بسیار زیادی در مصارف دارا هستند، می‌تواند انتخاب بهینه و مناسب و هماهنگ با پروژه‌های مد نظر شما را همراه داشته باشد.

انتخاب دقیق و صحیح فیلامنت از تمامی جهات دارای اهمیت بسیار زیادی است. هم از نظر موفقیت در چاپ و هم از نظر هزینه و کاهش میزان قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان، انتخاب فیلامنت با بررسی و شناخت نقاط تمایز آنها بسیار حائز اهمیت است.

توجه به جزئیات و بررسی تفاوت فیلامنت ABS و PLA از زوایای مختلف، در حقیقت توجه به تکنیک‌هایی است که به اصطلاح فوت کوزه گری فعالین این رشته محسوب می‌شوند. شما با شناخت و درک این عوامل موثر، می‌توانید به تخصص کافی در زمینه شناخت و استفاده از فیلامنت‌های برتر در بازار رسیده و راندمان کاری خود را افزایش دهید.

تکنولوژی فیلامنت‌های ABS&PLA

در بین تمامی فیلامنت‌هایی که امروزه در سطح بازار موجود است، فیلامنت PLA و ABS از پرمصرف‌ترین متریال‌ها در پرینت سه بعدی با تکنولوژی FDM شناخته می‌شوند. با وجود اینکه فیلامنت‌های ABS و PLA از دسته ترموپلاستیک‌‌ها هستند، با اعمال گرما و افزایش دما از حالت سخت و شکننده خود خارج شده و شروع به گرم شدن کرده و به حالتی نرم و انعطاف پذیر تغییر پیدا می‌کنند. اما سریعا پس از بازگشت به دمای معمول و از بین رفتن گرما، دوباره به همان حالت سخت و غیر قابل انعطاف گذشته باز می‌گردند.

عمده‌ترین تفاوت فیلامنت ABS و PLA که هردو از فیلامنت‌های ترموپلاستیکی هستند، سهولتی است که اسید پلی لاکتیک فلامینت PLA به این نوع از فیلامنت بخشیده و در کنار قیمت بسیار مناسب‌تری که نسبت به فیلامنت ABS دارا است، محبوبیت بیشتری را برای این فیلامنت به همراه داشته است.

اما با این وجود، همچنان اکریلیونیتریل بوتادین استایرن یا فیلامنت ABS به دلیل مقاومت و استحکامی که دارا است، یکی دیگر از فیلامنت‌هایی است که در سطحی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با اطلاعات بسیار کاربردی‌تری در خدمت شما عزیزان هستیم تا نگاهی ژرف‌تر به تفاوت فیلامنت ABS و PLA به دست آوریم.

بررسی تفاوت‌های بین فیلامنت ABS و PLA

در ادامه بررسی تفاوت فیلامنت ABS و PLA لازم به ذکر است که به معرفی ویژگی‌های هر یک از این دو نوع فیلامنت برتر پرداخته و با شناخت ویژگی‌های مخصوص آنها، به مقایسه و رسیدن به تفاوت فیلامنت‌های ABS و PLA بپردازیم. در کنار تفاوت در نقطه ذوب که در فیلامنت PLA بین 180 تا 230 درجه سانتی گراد است، موارد دیگری از قبیل عنواین ذیل، ویژگی‌های مختص و وجوه تمایز این دو فیلامنت را تشکیل می‌دهند:

ویژگی‌‌های عمومی فیلامنت PLA

  • مناسب برای استفاده در ساخت بسیاری از قطعات و طرح‌ها
  • دوام نسبتا خوب
  • سازگاری با محیط زیست و ساخته شده از منابع تجدید پذیر (نشاسته)
  • فیلامنت PLA مناسب برای مصارفی مانند صنایع عروسک سازی، اسباب بازی و ماکت سازی
  • برخورداری از قیمت مناسب و ارزان در مقایسه با ABS
  • توزیع گسترده و موجودی کامل در سطح بازارهای مختلف (دسترسی سریع و بی دردسر)
  • قابلیت پرداخت بالا (ماشین کاری مناسب)
  • قابلیت پرینت با سرعت بالاتر و ارائه سطوحی صیقلی و صاف‌تر نسبت به ABS
  • سهولت بالا در چاپ بدون ترک خوردگی و کج شدگی
  • میزان استحکام و مقاومت نچندان خوب (کمتر از فیلامنت ABS)
  • برخورداری از میزان انعطاف پذیری کم در مقایسه با ABS
  • تفاوت فیلامنت ABS و PLA در میانگین دما پرینت (فیلامنت PLA 180 تا 230 درجه)
  • عدم الزام به استفاده از سطح گرم
  • امکان استفاده در هر نوع پرینتر

 

ویژگی‌های عمومی فیلامنت ABS

تفاوت فیلامنت ABS و PLA و بررسی ویژگی‌های عمومی مربوط به فیلامنت ABS:

  • میانگین دمای بالاتر برای پرینت نسبت به PLA (210 تا 250 درجه)
  • الزام استفاده از بستر گرم برای جلوگیری از خنک شدن سریع و تاب خوردن مدل
  • پخش گازهای بد بو هنگام پرینت (قابل توجه است که این گازها می‌تواند برای بسیاری از انسان‌ها و حیوانات حاضر در محیط مشکلات تنفسی ایجاد کرده و نفس کشیدن را با اختلال مواجه کند.)
  • نیاز مبرم به تهویه مناسب در محیط هنگام پرینت با فیلامنت ABS یکی دیگر از عناوین مهم در تفاوت فیلامنت ABS و PLA است.

برای درک بهتر تفاوت‌ فیلامنت ABS و PLA به اینفوگرافیک ذیل توجه نمایید.

نتیجه گیری

با تشکر از شما عزیزان که تا این مرحله از مطالب، همراه بست فیلامنت بودید. با امید به اینکه مطالب فوق توانسته باشد تا با ارائه دقیق‌ترین اطلاعات کارشناسی شده، شما کاربران محترم بست فیلامنت را در راه انتخاب فیلامنت مناسب با نیازهایتان یاری نموده باشد و موفق به ارائه شناخت کافی از تفاوت فیلامنت ABS و PLA شده باشد. چرا که انتخاب مناسب تنها از طریق شناخت کافی میسر خواهد شد.

در ابتدا از اهمیت فیلامنت‌های ABS و PLA برای شما سخن گفتیم، با اشاره به سطح عظیم استفاده از این دو نوع فیلامنت در عرصه‌های مختلف صنعتی، با توجه کارایی و قابلیت‌‌های هریک نموده و به نقش پررنگی که هرکدام با توجه به تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند پرداختیم.

 

سپس از اقدام بست فیلامنت با درک نیاز موجود در بین عزیزان فعال در عرصه پرینت سه بعدی سخن گفتیم و متذکر شدیم که با استفاده از تجربه و علوم کارشناسان مجموعه به بررسی و معرفی تفاوت فیلامنت ABS و PLA خواهیم پرداخت. زیرا وجود یک راهنمای مناسب، یکی از واجبترین نیازهای ملموس در رابطه با انتخاب مناسب فیلامنت مصرفی است.

در ابتدای آغاز بحث به یک بررسی اجمالی و کلی پرداخته و تفاوت فیلامنت ABS و PLA را به صورت سطحی و تنها در شاخص‌های عمده آن معرفی نمودیم. دما و تفاوت‌های مربوط به میزان تاثیرات دما در هر یک از این دو فیلامنت را به عنوان یکی از شاخص‌ترین تفاوت‌های میان فیلامنت ABS و فیلامنت PLA، شناخته و از نکاتی در این رابطه سخن گفتیم.

با توجه به شرایط دما و تفاوت این دو فیلامنت، در ادامه به کاربردهایی اشاره نمودیم که با در نظر گرفتن میزان دمای ذوب هر یک از فیلامنت‌های مورد بحث برای آنها مناسب، و انتخاب را برای صاحبین آن دسته از تولیدات چاپی سهل و آسان‌تر کردیم تا بتوانند با توجه به دمای مورد نیاز، فیلامنت مناسب خود را تهیه و خریداری نمایند.

پس از اتمام این بخش، به سراغ پاسخ به چرایی شناخت تفاوت فیلامنت ABS و PLA رسیدیم و به الزام درک و شناخت این تفاوت‌ها به صورت دقیق و کامل، پاسخ دادیم و قسمت بعدی به تکنولوژی ترموپلاستیکی هر دو نوع فیلامنت رسیدیم که یکی از وجوه اشتراک آنها محسوب می‌شد.

تفاوت فیلامنت ABS و PLA

 

در آخر به عنوان قسمت اصلی، به بررسی ویژگی‌های عمومی فیلامنت‌های ABS و PLA پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را به صورت لیست تقدیم حضور شما کاربران و خوانندگان عزیز نمودیم. بدین صورت سعی کردیم تا با استفاده از ارائه اطلاعات آزاد، اجازه دهیم تا با بررسی ویژگی‌‌های هریک و توجه به تفاوت فیلامنت ABS و PLA به مقایسه‌ای شخصی پرداخته و بتوانید بهترین نوع و مناسب‌ترین نوع فیلامنت را برای خود انتخاب نمایید.

کلام آخر

صمیمانه از عزیزانی که تا انتهای این مطلب با بست فیلامنت همراه بودند سپاسگزاریم. به یاد داشته باشید که کارشناسان مجموعه بست فیلامنت همواره آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستند. همانطور که پیشتر  در مقالات دیگر مجموعه عرض شد، بست فیلامنت صرفا به تامین نیاز شما می‌اندیشد و از شما دعوت می‌کند تا در این راه با نظرات و تجارب خود، مانند گذشته چراغ راه ما بوده و با لطف همیشگی خود، با ما همراه باشید.

در صورت تمایل، کارشناسان ما آماده دریافت سفارشات و در صورت نیاز نیز، ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان از طریق راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت هستند. بست فیلامنت با شما، برای شما تلاش می‌کند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
اینستاگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت