بررسی و آشنایی فیلامینت ABS

بازدید: 754 بازدید
فیلامنت ABS چیست؟

فیلامنت ABS چیست؟

عناوین و سر فصل های این مطلب

فیلامنت ABS چیست؟

دلیل محبوبیت فیلامنت ABS چیست؟

بررسی مشخصات فیلامنت ABS

کاربردهای فیلامنت ABS

نکات مهم استفاده از فیلامنت ABS در پرینتر سه بعدی

مقایسه فیلامنت‌های ABS و PLA

فیلامنت ABS بعد از مراحل پردازش

پرینتی مطمئن با کنترل دمای محفظه پرینتر

کلام آخر

فیلامنت ABS چیست؟

مقدمه:

به راستی که فیلامنت ABS به عنوان یکی از عناصر اصلی در دنیای پرینترهای سه بعدی شناخته می‌شود. این فیلامنت به دلیل برخورداری از نهایت میزان سازگاری در صنایع مختلفی مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد و یکی از مواد مهم در زمینه پرینت‌های سه بعدی است.

 

Acrylonitrile Butadiene Styrene یا به اختصار ABS با برخورداری از انعطاف بسیار عالی و دوام بالا با حفظ حداکثر کیفیت، جایگاه مهمی در رندرگیری طرح‌ها و اجرای آنها توسط پرینتر‌های سه بعدی را از آن خود کرده است. با وجود آشنایی تمامی فعالین عرصه پرینترهای سه بعدی با این نوع فیلامنت، بسیاری از عزیزانی که به تازگی وارد این مبحث شده‌اند، در پی پاسخ این سوال هستند که فیلامنت ABS چیست؟ چه مزایایی دارد؟ و دیگر سوالاتی از این دست.

 

مجموعه بست فیلامنت نیز با درک این نیاز، در ادامه به بررسی و معرفی این محصول پرداخته، و به پرسش‌های

رایج شما عزیزان در رابطه با چیستی فیلامنت ABS و ویژگی‌ها و مزایای آن پاسخی ساده و قابل فهم داده است.

فیلامنت ABS چیست؟

فیلامنت ABS یا همان Acrylonitrile Butadiene Styrene رشته‌هایی از مواد مورد نیاز چاپ و اجرای طرح‌های سه بعدی است که امکان اجرای جزئیات بسیار دقیق را هنگام اجرای میسر می‌نماید. فیلامنت ABS با برخورداری از امکانات و مزایای بی شمار آماده است تا تحولی بنیادی در رویکردهای مربوط به طراحی و اجرای اشکال و طرح‌های سع بعدی ایجاد نماید. فیلامنت ABS به لطف دوام و استحکام خود به یکی از ابزارهای بسیار مهم مورد نیاز طراحان و مهندسان برای اجرای رندرهای سه بعدی تبدیل شده است.

 

دلیل محبوبیت فیلامنت ABS چیست؟

  • کیفیت کاربر پسند

فیلامنت ABS در بین تمامی متخصصان و عزیزانی که در زمینه کار با پرینترهای سه بعدی فعالیت دارند، از بخت و اقبال بسیار بلندی برخوردار است. این دسته از متخصصین به اتفاق معتقد هستند که فیلامنت ABS لایق تحسین بوده و به دلیل دقت بسیار بالایی که اجرا و چاپ طرح‌های سه بعدی برخوردار است، بهترین فیلامنت برای عزیزانی است که در جستجوی یک چاپ طبیعی و کاربرپسند هستند.

 

  • رنگ آمیزی متنوع

انعطاف پذیری و کیفیت بالا در کنار برخورداری از رنگ‌های مختلف رشته‌های فیلامنت، امکان اجرای طرح‌ها و شکل‌های بسیار گوناگونی را میسر می‌کند که همین امر باعث کارایی بسیار بالای این فیلامنت در صنعت چاپ سه بعدی شده است. در کنار تمامی این مزایای کاربردی، قدرت بالای اجرای جزئیات در طرح‌ها نیز یکی دیگر از نکاتی است که در بین مزایای دیگر این فیلامنت در نظر داشت.

  • استحکام

یکی از مواردی که در رابطه با مواد اولیه چاپگر‌های سه بعدی باید در نظر داشت، قدرت استحکام فیلامنت‌ها در برابر حرارت و میزان مقاومتی است که باید در مقابل تحمل ضربات داشته باشند. داشتن چنین میزانی از استحکام در فیلامنت ABS سبب شده است تا از آن در صنایع متنوع و بزرگی مانند:

  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع مرتبط با تولید و عرضه اسباب بازی

و بسیاری از کالاهای مصرفی در گستره وسیعی استفاده گردد. در آخر نیز باید مد نظر داشت که فیلامنت ABS سرعت چاپ را تا میزان قابل توجهی افزایش داده و قیمت تمام شده محصولات را برای تولید کنندگان و در نتیجه، مصرف کنندگان بسیار پایین آورد.

 

 

  • قابلیت پردازش پس از تولید

در بسیاری از موارد، قطعات سه بعدی تولید شده با کاربری‌های خاص نیازمند برخورداری از استحکام و سازگاری بالا پس از مراحل تولید هستند. اسمبل کردن و سرهم آوری قطعات کوچکتر برای تشکیل یک قطعه و طرحی کلی نیازمند برخورداری از استحکام بالایی است که باید قطعات تولید شده سه بعدی پس از اتمام مراحل تهیه و پردازش از آن برخوردار بوده تا دچار شکستگی و دفورمه شدن و در نتیجه قرار گیری در کنار قطعات و متریال‌های دیگر باعث از بین رفتن پروژه نشوند.

 

بررسی مشخصات فیلامنت ABS

فیلامنت ABS یا همان Acrylonitrile Butadiene Styrene  از دسته ترموپلاستیک‌های اقتصادی است که از قیمت مناسبی برخوردار است. این فیلامنت با هدف ایجاد یک ماشین کاری بی دردسر و آسان تهیه و تولید می‌گردد.

اما نکته قابل توجه در رابطه با سهولت ماشین کاری این دست از فیلامنت‌ها، استحکامی و مقاومت بالایی است که در برابر مواد شیمیایی و عوامل مخرب محیطی دیگر دارند.

حفظ این دست از مزایا در کنار قابلیت ماشین‌کاری آسان شرایطی را ایجاد نموده که فیلامنت abs را به یکی از محبوب‌ترین و پر مصرف‌ترین فیلامنت‌ها در صنعت چاپ سه بعدی تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که ABS موجود در این دسته از فیلامنت‌ها، استفاده آنها را در صنایع غذایی نیز بلامانع نموده و اکنون بسیاری از صنایع غذایی در حال استفاده از ABS در ابعاد و زوایای مختلف صنعتی خود هستند.

دما یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار و مهم در مصنوعاتی است که توسط پرینتر‌های سه بعدی پرینت و تولید می‌شوند. دما در صورت بالا و بسیار پایین بودن در هر صورت می‌تواند این مواد پلاستیکی را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از مهم‌ترین نکات موجود در رابطه با فلامنت ABS قدرت و استحکامی است که در دمای بسیار پایین دارد.

این فیلامنت حتی در سردترین دماهای محیطی نیز همچنان با دوام و مستحکم در حالتی مقاوم و مناسب باقی می‌ماند و همین امر نیز باعث ایجاد زمینه‌ای بسیار گسترده گردیده است تا از فیلامنت ABS در موارد و صنایع دارای شرایط برودتی خاص استفاده گردد.

 

کاربردهای فیلامنت ABS

بی جهت نمیتوان نام پرمصرف‌ترین فیلامنت را به فیلامنت ABS داد، به واقع این فیلامنت از مواد بسیار مهم در زمینه چاپ و پرینت‌ سه بعدی محسوب می‌شود. از بین کاربردهای بسیار متنوع این فیلامنت می‌توان به چند نمونه از موارد مهم آن از قبیل عناوین ذیل نام برد:

  • استفاده در صنایع نمونه سازی برای اجرای ماکت‌های سنجش مقاومت در برابر ضربات
  • استفاده به عنوان نوعی عایق بسیار قوی در برابر جریان‌های الکتریکی
  • استفاده در مواردی که نیازمند استفاده از سطحی عایق برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی هستند.
  • ایجاد سطوح مقاوم در برابر حرارت و حتی ضربات فیزیکی
  • ایجاد کیفیت ظاهری در قطعات تولیدی
  • استفاده در صنایعی که نیازمند موادی با قابلیت ماشین‌کاری بالا هستند
  • مناسب استفاده برای صنایعی که به دنبال کاهش قیمت تولید و عرضه محصولات خود هستند
  • استحکام و مقاومت بسیار عالی
  • برخورداری از قابلیت ترمو فرم بالا

  • نکات مهم استفاده از فیلامنت ABS در پرینتر سه بعدی

    بسیاری از فعالین در زمینه پرینت سه بعدی، از فیلامنت ABS به عنوان یک ماده چالش برانگیز در چاپ و اجرای طرح‌های سه بعدی یاد می‌کنند. این ادعا در حالی است که اگر تمامی الزامات خاص مربوط به این نوع فیلامنت رعایت و در نظر گرفته شود، بی شک این عزیزان سریعترین و بهترین چاپ خود را تجربه خواهند نمود.

    در ابتدا اشاره به تهویه محیط یکی از مهم‌ترین نکات است، به یاد داشته باشید که دستگاه چاپ سه بعدی در هنگام اجرای طرح مقادیر اندکی بو و دود ایجاد می‌کند که با داشتن تهویه‌ای مناسب در محیط می‌توانید از ایجاد شرایط تهویه بد جلوگیری نمایید.

    یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با استفاده مناسب از فیلامنت ABS، توجه به دمای مناسب محفظه است که باید دمایی بین 230 درجه سانتی گراد تا نهایتا 260 درجه باشد. و در رابطه با دمای مناسب برای بستر گرم نیز دمای بین 60 تا 120 درجه می‌تواند بهترین شرایط را برای این فیلامنت ایجاد نماید.

    نکته دیگر در رابطه با تنظیمات مهم و مناسب فیلامنت ABS در چاپ سه بعدی، آزمایش مکرر برای رسیدن به بهترین شکل تنظیمات است. پس از چند تلاش و آزمایش به راحتی می‌توانید تنظیمات بهینه مورد نیاز برای کار با فیلامنت abs را بیابید.

    نکته بعدی توجه به مراحل خنک شدن فیلامنت ABS است که باید در نظر داشته باشید، مراحل خنک شدن این فیلامنت در بازه زمانی بسیار کوتاهی انجام می‌پذیرد. با این وجود الزامی است از سطحی گرم برای جلوگیری از تاب برداشتن و دفورمه شدن طرح چاپ شده استفاده نمایید.

    فن دستگاه در تمام طول مرحله پرینت لازم است خاموش باشد، مگر در مواردی که تصمیم به اجرای طرح‌های بزرگ و حجیم دارید. پس در نظر داشته باشید که حفظ گرما در حین کار با فیلامنت ABS یکی از مهم‌ترین نکات است که برای این منظور می‌توانید از فعال کردن گزینه Draft shield نرم‌افزار کیورا نیز استفاده نمایید.

    فیلامنت ABS

     

    مقایسه فیلامنت‌های ABS و PLA

    در بسیاری از موارد مشاهده شده است که برخی از فعالین بازار صنعت چاپ سه بعدی فیلامنت PLA را کاربردی‌تر و مناسب‌تر از فیلامنت ABS می‌دانند. لازم است توجه داشته باشید که این نظر صرفا به دلیل سهولتی و تنوعی است که برخی از فعالین این رشته در فیلامنت‌ PLA نسبت به ABS می‌بینند.

    تمامی دستگاه‌های پرینت قابلیت استفاده از فیلامنت PLA را دارا هستند که این در مقایسه با محدودیت‌‌های استفاده از فیلامنت ABS باعث شده تا برخی این نوع از فیلامنت را کاربردی‌تر بیابند. ضمنا در هنگام کار با فیلامنت PLA الزامی برای استفاده از صفحه گرم کن نیز وجود ندارد و طرح‌های اجرا شده توسط این فیلامنت در مدت زمان کوتاه دچار کج شدگی و تاب برداشتن نخواهند شد.

    فیلامنت ABS بعد از مراحل پردازش

    شاید بتوان مدعی شد که بزرگترین مزیت فیلامنت ABS، قابلیت پردازش بالایی است که پس از آماده سازی دارد. به اینصورت که این ماده بسیار کاربردی با مقداری سمباده کاری و قرار گیری در یک محیط بخار استون به سطحی بسیار صیقلی و صاف می‌رسد. همین امر باعث افزایش کیفیت قطعات تولید شده توسط فیلامنت ABS خواهد شد که تا میزان بسیار بالایی در فروش و عرضه قطعات تاثیرگذار است.

    برخورداری از ظاهری زیبا و صیقلی یکی از نکات بسیار مهم در طرح‌های چاپ شده توسط پرینتر‌های سه بعدی است که می‌تواند باعث چشمگیری و جذابیت قطعات می‌شود و به فروش و عرضه این محصولات کمک شایانی خواهد نمود. زیرا هنگام اتمام مراحل تولید با کمک فیلامنت ABS، قطعات دارای ظاهری بسیار مات هستند که با این روش به ظاهری صاف و براق تغییر شکل خواهند داد.

    چنین قابلیتی در کنار پردازش و ماشین‌کاری های پس از تولید، فیلامنت ABS را برای تولید بسیاری از قطعات به یکی از بهترین انتخاب‌ها تبدیل کرده است. پس از تولید و اجرای طرح‌های سه بعدی ABS، می‌توان به راحتی آنها را سوراخ کاری و یا تحت پردازش‌های مختلف قرار داد و به دلیل استحکام بالای آن دیگر نگران شکستن و یا دفورمه شدن محصولات چاپ شده نبود.

    پرینتی مطمئن با کنترل دمای محفظه پرینتر

    در صورت حفظ و کنترل دمای مناسب محفظه پرینت می‌توانید مراحل تولید و اجرای طرح‌های خود توسط فیلامنت ABS را در امن‌ترین و مطمئن‌ترین حالت انجام دهید. در حقیقت نکته مهم برای رسیدن به بهترین پرینت با استفاده از این نوع فیلامنت دمای داخل محفظه پرینتر است که باید دمایی حدود 45 تا نهایتا 60 درجه سانتی گراد را نشان دهد.

    در این شرایط دمایی می‌توان با خیال راحت و بدون نگرانی از ترک خوردگی قطعات، پرینتی مطمئن و بی دردسر را تجربه نمود. پس در نتیجه استفاده از انواع پرینتر‌هایی که دارای محفظه‌های بسته پرینت هستند می‌توانند انتخاب‌های بسیار خوبی برای کار با فیلامنت ABS باشند.

    اما جای هیچ گونه نگرانی نیست، حتی در صورتی که از پرینتر‌های دارای محافظ باز نیز استفاده کنید امکان ایجاد پوششی دور محفظه باعث حفظ دمای مورد نیاز خواهد شد و با گرم ماندن پرینتر، دمای مورد نیاز برای تولید قطعات با کیفیت و بدون ترک‌های عمقی و سطحی ایجاد خواهد شد.

    ذکر این نکته نیز الزامی است که اگر در طرح‌های مد نظر خود از ایجاد گوشه‌های تیز اجتناب نمایید می‌توانید احتمال ترک خوردگی را تا میزان بسیار بالایی کاهش دهید.

    کلام آخر

    ضمن تشکر از شما عزیزان که تا انتهای این مطلب همراه بست فیلامنت بودید، لازم به ذکر است که تمام تلاش کارشناسان این مجموعه در جهت آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان و در نهایت تامین نیاز با بهترین مواد اولیه و محصولات با کیفیت و خدمات حرفه‌ای به شما عزیزان است.

    قابل توجه شما بزرگوارن، کلیه راه‌های ارتباطی مندرج در وبسایت در جهت تقویت بیشتر رابطه شما و مجموعه است. در صورت داشتن هرگونه سوال و نیاز به مشاوره، می‌توانید با برقراری تماس و ارتباط گیری با کارشناسان زبده ما اقدام به دریافت مشاوره رایگان نموده و بهترین و مناسب‌ترین محصولات را با توجه به شرایط کاری خود تهیه نمایید.

    کارشناسان ما همواره منتظر دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هستند. هدف ما تامین نیاز شما با بهترین متریال و محصولات است. تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران عزیز وبسایت به اشتراک گذارید.

     

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت