کار با فیلامنت ABS (راهنمای کار با فیلامنت ABS) 2023

بازدید: 701 بازدید
کار با فیلامنت ABS

کار با فیلامنت ABS

 

فهرست مطالب

کار با فیلامنت ABS (راهنمای کار با فیلامنت ABS)

نگاهی به تاریخچه فیلامنت ABS

آشنایی با ترکیبات شیمیایی

فیلامنت ABS چیست؟

پرینت فیلامنت ABS با سری‌های END

راهنمای کار با فیلامنت ABS (جلوگیری از جدا شدن طرح از سطح)

کار با فیلامنت ABS و تمامی نکات مهم آن

آشنایی با معایب کار با فیلامنت ABS

مشکلات کار با فیلامنت ABS در چاپ

معایب کار با فیلامنت ABS و نور خورشید

بوی بد فیلامنت ABS

فیلامنت ماده‌ای تجزیه ناپذیر

مراحل کار با فیلامنت ABS

کلام آخر

 

کار با فیلامنت ABS
کار با فیلامنت ABS

کار با فیلامنت ABS


مشکل کار با فیلامنت ABS کجاست؟ دلیل خراب شدن مدل‌ها هنگام پرینت سه بعدی با استفاده از فیلامنت ABS چیست؟ آیا با شیوه کار با فیلامنت ABS و چگونگی مقابله با چالش‌های مربوطه در هنگام پرینت آشنا هستید؟

بست فیلامنت در این مقاله به ارائه تکنیک‌های حرفه‌ای برای کار با فیلامنت ABS پرداخته است. اگر در زمینه کار با فیلامنت ABS مبتدی هستید و تمایل دارید در کمترین زمان ممکن با هرآنچه که باید در این زمینه بدانید آشنا شوید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

در ادامه به بررسی تاریخچه فیلامنت ABS پرداخته و سپس با توضیح چیستی و آشنایی با ویژگی‌های عمده فیلامنت ABS، راهنمای کار با فیلامنت ABS را، به صورت حرفه‌ای و کاربردی به زبانی ساده و کاربرپسند خدمتتان ارائه خواهیم نمود. دیگر نگران کج شدن مدل‌های سه بعدی خود و جدایی مدل از سطح نباشید، با شناخت نیازهای مهم و نکات کاربردی مانند دمای مورد نیاز و سرعت پرینت و دیگر عوامل مهم در این رابطه، پرینت‌هایی بی نقص و زیبا خواهید داشت.

با توجه به استحکام بالا و مقاومت بسیار مناسب فیلامنت ABS، استفاده از این فیلامنت در بسیاری از صنایع به یک الزام اساسی تبدیل شده است. استقبال و نیازی که هم اکنون در سطح صنعت پرینت سه بعدی از فیلامنت ABS مشاهده می‌شود، آشنایی کامل با شرایط و شیوه کار با فیلامنت ABS را به بخشی از دانش‌های بسیار مهم برای تمام عزیزانی که در این زمینه فعالیت دارند، تبدیل نموده است.

در صورتی که شما نیز یکی از فعالین در زمینه صنایع مربوط به پرینت سه بعدی هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید و از اطلاعات مفید موجود در بخش‌های مختلف در جهت افزایش تکنیک و تخصص خود استفاده نمایید.


 

نگاهی به تاریخچه فیلامنت ABS

حقیقت این است که همواره کامل‌ترین شناخت‌ها با داشتن اطلاعات مفید از تاریخچه و پیشینه اولیه هر چیز ایجاد می‌گردد. در این زمینه نیز، جهت شناخت و آشنایی هرچه بهتر با نحوه کار با فیلامنت ABS بهتر است نگاهی به تاریخچه این فیلامنت پرمصرف بیاندازیم و با چگونگی پیدایش و عرضه گسترده آن، آشنا شویم.

رشد تکنولوژی و مدرنیته، تاثیرات بسیار زیادی در صنایع مختلف داشت. برای مثال در رابطه با مدل‌سازی‌های اولیه که یکی از مهم‌ترین نیازهای طراحی و مهندسی در صنایع بزرگی از قبیل: قطعه سازی و خودرو و … محسوب می‌گردد، با روی کار آمدن پرینتر‌های سه بعدی، تحت یک استحاله عظیم قرار گرفته و نتیجتا به سهولت کار و پیشبرد طراحی‌ها در بالاترین میزان دقت و خلاقیت و حرکت به سمت تکامل هرچه بیشتر شد.

بهبود و بهنیه سازی متریال‌ و مواد اولیه صنایع، یکی دیگر از دستاوردهای گسترش و رشد تکنولوژی بود. برای مثال:

کار با فیلامنت ABS
کار با فیلامنت ABS

در زمینه پرینت سه بعدی همه چیز با آمدن ترکیبات ABS در فیلامنت‌های مصرفی این صنعت نوین، دگرگون شد. دقت بالا در اجرای جزئیات و تحمل دمای بالایی که کار با فیلامنت ABS در هنگام پرینت، ارائه نمود باعث گسترش مصرف و استفاده این نوع فیلامنت در صنایعی همچون: صنایع ساخت اسباب بازی و قطعات ایمنی مانند کلاه کاسکت تا قطعات خودرو و لوازم ضروری منازل گردید. رفته رفته با گسترش وسعت استفاده از فیلامنت ABS، این فیلامنت تبدیل به پر مصرف‌ترین فیلامنت در سطح جهان شد.

Styreneیکی از کابردی‌ترین پلاستیک‌هایی است که اکنون در ابعداد مختلف مورد استفاده‌های گوناگونی قرار می‌گیرد و لازم به ذکر است که استفاده از آن به هیچ عنوان محدود به پرینترهای سه بعدی و صنایع پرینت و اجرای طرح‌های سه بعدی نمی‌شود.

کار با فیلامنت ABS
کار با فیلامنت ABS

از سال 1940 میلادی تا کنون، پلیمر ABS در اشکال و انواع و فرم‌های متفاوتی مورد استفاده قرار بوده و همچنان نیز یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهای جهان تلقی می‌گردد. در سال 1950 با اعلام خبری مبنی بر تبدیل پلاستیک به پر مصرف‌ترین ماده جهانی، توجهان بیشتری به پلیمر ABS معطوف گردیده و زمینه برای تولید انواع مختلف آن ایجاد شد.

آشنایی با ترکیبات شیمیایی

شناخت ترکیبات شیمیایی فیلامنت ABS به معنای شناخت کامل عواملی است که کلیه مزایا و ویژگی‌های کاربردی این فیلامنت خاص را  تشکیل داده‌اند. ترکیبات شیمیایی ABS، متشکل از یک منومر اکریلونیتریل، یک بوتادین و سه استرین است که با توجه به این ترکیبات به قطع می‌توان گفت فیلامنت ABS برگرفته از مواد نفتی است.

اما برای درک بهتر نقش هر یک از این عناصر شیمیایی در ترکیبات فیلامنت ABS، گفتنی است در رابطه با استحکام و سختی این فیلامنت که یکی از مزایای بسیار مهم آن محسوب می‌گردد، استرین، بازیگر پشت پرده این نمایش قدرت است. وجود استرین در بین دیگر عناصر ABS باعث ایجاد سختی بالا و استحکام مورد نظر در این فیلامنت شده.

البته وجود استرین می‌تواند دلیل کاهش انعطاف پذیری ABS نیز شناخته شود، اما این مشکل نیز با اضافه شدن بوتادین مونمر سه تایی رفع و زمینه برای تولید اشکال و فرم‌های مختلف ABS تامین گردید. اطلاعاتی که در این بخش خدمت شما عزیزان ارائه شد، مسیری بود که باعث ایجاد گستره وسیع استفاده و کار با فیلامنت ABS در صنایع مختلف جهانی شد و این ماده محبوب را به یکی از پر مصرف‌ترین فیلامنت‌های موجود در زمینه پرینترهای سه بعدی تبدیل کرد.

فیلامنت ABS چیست؟

فیلامنت ABS همانطور که پیشتر خدمت شما عزیزان معرفی شد، یکی از پرمصرفترین مواد پلیمری مشتق از مواد نفتی است که این روزها در زمینه چاپ سه بعدی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پس این حجم از مصرف و کار با فیلامنت ABS دلایلی محکم وجود دارد که همگی به مزایا و ویژگی‌های مهم این فیلامنت اشاره دارد.

با توجه به میزان و حجم مصرف روزانه صنعت چاپ سه بعدی از فیلامنت ABS به عنوان اولین ترموپلاستیک مورد استفاده قرار گرفته در چاپ سه بعدی اکستروژنی در جهان، باید گفت که تا کنون از گزارش‌ عملکرد خوبی برخوردار بوده است.

کار با فیلامنت ABS با خاصیت تحمل دمای بالایی که دارد، در کنار قیمت مناسب این محصول در مقایسه با دیگر انواع فیلامنت‌های موجود می‌توان گفت که انتخاب بسیار مناسبی برای تمامی مشاغل و صنایعی است که نیاز به متریالی مقاوم و مستحکم، با میزان قیمت مناسب دارند. به همین دلیل است که اکنون بسیاری از تولیدکنندگان فیلامنت در حال تولید این نوع از متریال هستند.

با توجه به تمام مزایایی که تا این مرحله از مقاله در رابطه‌ی کار با فیلامنت ABS خدمت شما عزیزان ارائه نمودیم، ذکر این نکته کهه ABS از معایبی نیز برخوردار است، خالی از لطف نیست. متاسفانه سرعت سرد شدن فیلامنت ABS یکی از معایب بزرگی است که باعث شده بسیاری از عزیزان در هنگام کار با فیلامنت ABS دچار مشکل شوند.

به عنوان اولین نکته مهم از سری نکات آموزش کار با فیلامنت ABS، بهتر است اطلاع داشته باشید که برای پرینت طرح‌های سه بعدی خود با کمک این فیلامنت، نیاز به یک صفحه گرم کن خواهید داشت تا از طرح پرینت شده شما در برابر سرد شدن سریع این ماده جلوگیری کرده و با خرد شدن و یا تاب برداشتن مدل، مقابله نماید.

 

پرینت فیلامنت ABS با سری‌های END

قبل از آغاز معرفی شرایط کار با فیلامنت ABS، بهتر است به یکی از سوالات رایج در این رابطه پاسخ دهیم. بسیاری از کاربران عزیز وبسایت بست فیلامنت این سوال مهم را مطرح نموده‌اند که آیا کار با فیلامنت ABS توسط سری‌های ENDER مانند : ENDER3 & ENDER3 v2 ممکن است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت: بله، کار با فیلامنت ABS با سری ENDER نیازمند دمای نازل مختص به این سری از دستگاه‌ها است. دمای مورد نیاز در این زمینه می‌بایست با توجه به  انواع مختلف فیلامنت ABS، بین 230 تا 250 درجه سانتی گراد باشد. توجه داشته باشید که پس از پرینت و سرد شدن سریع، طرح اجرا شده ممکن است درگیر تاب خوردگی شود و این در حالی است که اگر طرح شما یک تکه و سرهم باشد، تاب برداشتن می‌تواند به نابودی کلی قطعه پرینت شده ختم گردد.

به همین دلیل، بهترین روش مقابله با این مشکل استفاده از بِد یا همان صفحه گرم کننده است. شما عزیزان با استفاده از صفحه گرم می‌توانید دمای قطعه را تا 100 درجه نگه داشته و از تاب خوردگی و نابودی مدل خود، جلوگیری نمایید. البته نکات ایمنی در کار با فیلامنت ABS و صفحه گرم از الزامات اساسی کار محسوب می‌شود، پس به یاد داشته باشید که دستکش در هنگام کار می‌توانید از ورود آسیب به دستان شما جلوگیری نماید.

راهنمای کار با فیلامنت ABS (جلوگیری از جدا شدن طرح از سطح)

یکی دیگر از مشکلاتی که برای عزیزان مبتدی هنگام استفاده از فیلامنت ABS و پرینت سه بعدی پیش می‌آید، جدا شدن مدل از صفحه‌ی پرینتر است. با توجه به اهمیت بالایی که این مشکل در روند انجام کار دارد، انجام اقدامات پیشگیرانه از الزامی‌ترین اقدامات و تکنیک‌های کار با فیلامنت ABS محسوب می‌گردد که در این قسمت از مطلب، به آن خواهیم پرداخت.

جدا شدن مدل از صفحه پرینت، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به کلی کار خراب کند و به غیر از ضررهای مالی، می‌تواند باعث دلسرد شدن عزیزان در رابطه با کار و اجرای طرح‌هایشان گردد. یکی از بهترین راه‌های موجود برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از انواع چسب ماتیکی یا اسپری موی سر است.

با استفاده از اسپری مو و چسب ماتیکی به راحتی می‌توانید این مشکل بزرگ را از میان برده و از جدا نشدن مدل خود، اطمینان حاصل نمایید. توجه داشته باشید که برای تضمین بیشتر و اطمینان خاطر از عدم جدا شدن طرح از صفحه پرینتر، می‌توانید از طریق تنظیم سرعت نیز اقدام نمایید.

 

به این صورت که همواره بکوشید تا سرعت چاپ به بیش از 60 میلی متر بر ثانیه نرسد. با رعایت این سرعت می‌توانید مطمئن باشید که در کنار استفاده از چسب، مدل در تمامی طول پردازش و پرینت به خوبی روی سطح پرینتر باقی مانده و جدا نخواهد شد. کار با فیلامنت ABS تکنیک‌هایی دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن بهتر است به تنظیماتی که می‌بایست در هنگام کار با فیلامنت ABS در سری‌‌های ENDER3 & ENDER3 V2 در اعمال نموده و در نظر داشته باشید، توجه نمایید:

میزان دمای اکستروژن حداقل 230 درجه سانتی‌گراد
دمای صفحه گرم 80-110درجه سانتی‌گراد

 

استفاده از چسبندگی مورد نیاز

 

سرعت پرینت حداکثر 60 میلی‌متر در ثانیه
فاصله ریترکشن 5 میلی‌متر در ثانیه

 

سرعت ریترکشن 45 میلی‌متر در ثانیه
استفاده فن خنک‌کننده خیر

 

کار با فیلامنت ABS و تمامی نکات مهم آن

معایب همواره در کنار مزایای استفاده از فیلامنت ABS از مسائل مهمی بوده‌اند که توجه به آنها از الزامات اساسی کار با فیلامنت ABS بوده و هست. شناخت کامل و اطلاع از تمامی معایب فیلامنت ABS به شما کمک خواهد تا با در نظر داشتن نقاط ضعف، بهترین استراتژی و اقدامات پیشگیرانه را در هنگام کار با این نوع فیلامنت در دستور کار خود قرار دهید.

در ادامه با معرفی تمامی ویژگی‌های فیلامنت ABS می‌توانید از معایب موجود در استفاده و کار با فیلامنت ABS نیز مطلع گردید. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

آشنایی با معایب کار با فیلامنت ABS

توجه به دما یکی از الزامات کار با فیلامنت ABS است. به زبانی دیگر، در هنگام استفاده از فیلامنت ABS برای چاپ سه بعدی، به صورت ویژه‌ای باید دما و تنظیمات مربوط به آن را در نظر داشته باشید. یکی از بزرگترین معایب در رابطه با فیلامنت ABS سرعت خنک شدن سریع آن است. به همین دلیل باید با استفاده از محفظه‌ی چاپ و سطح گرم از سرعت خنک شدن مدل خود بکاهید.

به یاد داشته باشید که خنک شدن سریع فیلامنت می‌تواند باعث جدا شدن مدل از سطح، و تاب برداشتن و خرد شدن آن گردد. جهت اطمینان از سلامت و ثبات شرایط در بهترین حالت برای کار با فیلامنت ABS به دمایی بین 210 تا 250 درجه سانتی‌ گراد نیازمندید. این تفاوت دما با توجه به نوع فیلامنت ABS مصرفی تعیین خواهد شد.

مشکلات کار با فیلامنت ABS در چاپ

یکی از دلایلی که باعث عدم دستیابی به پرینی دقیق با استفاده از فیلامنت ABS می‌شود، مساله‌ی پیچ خوردگی و تاب برداشتن فیلامنت است. مخصوصا اگر سایز قطعات کمی بزرگتر از حد معمول باشد، احتمال تاب برداشتن کار درصد بیشتری خواهد داشت.

در این رابطه، با توجه به مشکلاتی که می‌تواند پیچ خوردگی و تاب برداشتن بوجود آورد تنظیمات صفحه گرم یکی از مهم‌ترین اقدامات بازدارنده خواهد بود. با اعمال تنظیمات مناسب، می‌توانید جزئیات بسیار بالایی را در کار اعمال کرده و کیفیت متفاوتی را در تولیدات خود مشاهده نمایید.

به یاد داشته باشید، همواره سعی خود را در تمیز نگه داشتن صفحه پرینت و حفظ دمای مناسب کرده و سطح را در مسطح‌ترین حالت ممکن حفظ کنید. دقت داشته باشید که سطح پرینت فاقد هرگونه زاویه‌ای و در صاف ترین حالت قرار داشته باشد.

 

با این وجود، فیلامنت ABS به دلیل برخورداری از خاصیتی که دارد، هنگام اجرای گوشه‌های بسیار نوک تیز در اجرای طرح‌ها مشکل داشته و به باور بسیاری از فعالین این عرصه، در هنگام کار با فیلامنت ABS نباید انتظار مدلهایی با نوک‌های بسیار تیز داشته باشید و در عوض گوشه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که کمی به گردی شباهت دارند. که باز هم در رابطه با رفع این مشکل، کافی است به حفظ دما توجه داشته باشید.

 

معایب کار با فیلامنت ABS و نور خورشید

همانطور که می‌دانید یکی از مزایای بسیار خوب فیلامنت ABS برخورداری این متریال از مقاومت بالا و دوامی است که دارد. اما یکی از معایب دیگر این متریال که می‌بایست برای رسیدن به یک پرینت بی نقص به آن توجه بسیاری داشته باشید، تاثیری است که تابش مستقیم نور خورشید یا حتی دمای بالایی که گاهی در کابین خودرو ایجاد می‌شود، بر این ماده دارد.

در صورت تابش و قرار گیری در محیط‌های بسیار گرم، شکی نداشته باشید که مدل پرینت شده شما دچار دفورمگی خواهد شد و درگیر صدمات جبران ناپذیری خواهد شد. پس بهترین توصیه ما برای کار با فیلامنت ABS در این باره استفاده از انواع فیلامنت‌هایی است که مقاومت بیشتری نسبت به عوامل محیطی برخوردار هستند.

 

بوی بد فیلامنت ABS

یکی دیگر از نکات کار با فیلامنت ABS بویی است که هنگام پرینت از خود ساطع می‌کند. بوی بسیار بدی که شبیه به سوختن مواد نفتی است همراه با گازهای خطرناک در فضا پخش می‌گردد. جهت رفع این مشکل و استفاده بهینه از فیلامنت ABS تنها نیاز به یک سیستم تهویه مناسب در محیطی است که در آن کار با فیلامنت ABS انجام می‌شود.

فیلامنت ماده‌ای تجزیه ناپذیر

یکی از دلایلی که با گذشت زمان استفاده از فیلامنت ABS را با روی کار آمدن PLA تحت شعاع قرار داد، مساله تجزیه ناپذیر بودن آن و تولید فیلامنت از مواد نفتی است. این نوع متریال می‌توانند به محیط زیست آسیب زده و برای فعالین حفاظت از محیط زیست به عنوان عوامل بسیار خطرناک شناخته می‌شوند.

البته مرسوم است که در هنگام خراب شدن و نابودی قطعات تولید شده با فیلامنت ABS، هرآنچه از آن باقی مانده است را به شرکت‌های بازیافت ارسال می‌کنند. در این رابطه بهتر است شما نیز هر مقدار از مواد اولیه که قابل استفاده نبوده و یا قطعات معیوب را به شرکت‌های بازیافت ارسال نمایید.

مراحل کار با فیلامنت ABS

بهتر است برای شروع مراحل کار با فیلامنت ABS، قبل از هر اقدامی نسبت به محفوظ بودن فضای داخلی پرینتر اطمینان حاصل نمایید. مطمئن شوید هیچ گونه جریان هوای خنک و بادی به همراه ذرات معلق در هوا و گرد و خاک وارد محفظه نمی‌شود.

مرحله بعدی گرم کردن صفحه چاپ پرینتر است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید از راهنمای دستگاه پرینتر خود استفاده کرده و یا به سایت سازنده پرینتر مراجعه نمایید. اما در رابطه با دمای مورد نیاز، بهتر است دمای سطح 110 درجه سانتی گراد باشد. سپس به سراغ فعال کردن گزینه RAFT در نرم افزار رفته و استفاده از چسب ماتیکی و یا اسپری موی سر را جهت اطمینان از عدم جدا شدن مدل از سطح، فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که کمی تجربه نیاز است تا قلق کار با فیلامنت ABS به صورت کامل دستتان آید و تولیدات بی نقص و با کیفیتی را پرینت نمایید. اما توجه به برخی نکات مانند تنظیم دمای نازل بر 230 درجه سانتی گراد از مهم‌ترین موارد موثر بر افزایش کیفیت است.

در صورتی که احساس می‌کنید بین لایه‌های ضخیم بی نظمی در رشته‌ها وجود دارد، دما را تنها 5 درجه کاهش دهید. اما در صورتی که چسبندگی خوبی را بین لایه‌ها مشاهده نمی‌کنید، دمای نازل را 5 درجه افزایش دهید.

کلام آخر

با تشکر از تمام عزیزانی که تا انتهای این مطلب همراه با بست فیلامنت بوده و ما را به عنوان دوست خود در مسیر پیشرفت انتخاب کرده‌اند. خالی از لطف نیست که بدانید ما در بست فیلامنت هدفی جز تامین نیازهای شما عزیزان نداریم.

در این مقاله تمام سعی ما ارائه اطلاعاتی مفید در قالب یک راهنمای کامل برای کار با فیلامنت ABS به شما عزیزان بود. با امید به اینکه مطالب ارائه شده مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته و بتوانید با مطالعه آن به شیوه صحیح استفاده از فیلامنت ABS دست یابید، از شما عزیزان دعوت می‌کنیم تا در صورت تمایل به دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

بست فیلامنت ارائه دهنده خدمات تولید و عرضه بهترین فیلامنت‌های مورد نیاز شما است. در صورتی که نمی‌دانید کدام فیلامنت می‌تواند بیشترین کاربرد را با توجه به نیاز و شرایط کاری شما داشته باشد، کارشناسان ما همواره آماده ارائه خدمات مشاوره به صورت رایگان از طریق شماره‌‌های تماس و راه‌های ارتباطی موجود در وبسایت هستند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

اینستاگرام ما را دنبال کنید
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت